Blended leren omschrijven we als “de doordachte combinatie van on campus en online leren gericht op het uitlokken van flexibel leren bij studenten” (Boelens, Van Laer, De Wever & Elen, 2015).

Professionaliseringsaanbod AY2021

#Geefonseenstem: Wat we leren uit Corona-leren van onze studenten

Tijdens een webinar op 26 juni gaan we in op de resultaten van de Howest-brede bevraging ‘Online leren in tijden van Corona’. We zoomen in op de resultaten van deze bevraging en wat we hieruit meenemen naar volgend academiejaar.

De powerpoint en opname kan je terugvinden in de map Blended leren op cursusniveau in de sharepoint van dienst onderwijs.

Thematisch ondersteuningsaanbod

Tijdens academiejaar 20-21 schuiven we 4 thema’s naar voor waar we zullen op ondersteunen om de transitie naar blended leren mogelijk te maken. Deze vier thema’s zijn de leidraad voor onze professionalisering en kwaliteitszorg.

Thema 1: Mix doordacht

Hoe kan de campustijd een meerwaarde betekenen voor het online leren en vice versa? Welk soort leren streef je na en hoe zit de mix in elkaar.

Thema 2: Verrijk je cursusmateriaal met lesopnames

Wanneer zijn opnames een meerwaarde voor zelfstudie? Wanneer zet je webinars in? Hoe kan je de leerwaarde van je opnames verhogen? En hoe maak je opnames? Hoe kan je de leerwaarde van je webinars verhogen? En welke tools gebruik je hiervoor?

Thema 3: Online community-building bij studenten

Waarom is online community-building belangrijk op cursusbasis? Hoe kan je als docent online community-building faciliteren? Welke tools kan je hiervoor gebruiken?

Thema 4: Zelfregulerend (online) leren ondersteunen

Wat is zelfregulering en welke competenties omvat het? Hoe kan je de zelfstudie ondersteunen via online tools? Hoe kan je de zelfstudie ondersteunen via je cursusdesign? Hoe stimuleer je bijsturing en zelfreflectie bij je studenten?

Mix and match-aanbod

Iedere cursus is uniek, iedere beginsituatie anders. Het professionaliseringsaanbod wordt zo uitgebouwd dat je kan kiezen tussen de thema’s en zelfs binnen een thema om gericht elementen door te nemen. De professionalisering gebeurt online via online leertrajecten en microtrainingen.

De online trajecten. Per thema werd een online traject uitgewerkt. Je kan deze trajecten op eigen tempo en in eigen volgorde volgen. Deze trajecten staan verzameld op de Canvas cursus ‘professionalisering blended learning’. Inschrijven voor deze cursus doe je hier.

De microtrainingen. De micro-trainingen lichten één concreet onderwerp toe in een sessie van 30 min. Kort en krachtig krijg je een reeks praktische tips gerelateerd aan één van de vier thema’s. De micro-trainingen zullen doorheen het academiejaar inspelen op relevante topics. Alle microtrainingen vind je op de Sharepoint-pagina van de dienst onderwijs en op de Canvascursus ‘professionalisering blended learning’.

Tools voor Blended design

De ABC-methodiek ‘Blended Leren’ ondersteunt je in het stapsgewijs hertekenen van je cursus naar een blended cursus. Via diverse stappen werk je een visueel storyboard uit. Dit storyboard vul je met concrete werkvormen. Onderstaande pinterest-board verzamelt de diverse werkvormen en organiseert ze per type leeractiviteit. Je kan ze gebruiken als inspiratiebron om je storyboard vorm te geven.

Tools voor blended ontwikkeling

De diverse Howest-tools en hun tutorials vind je in deze Panopto-map. Alles staat gegroepeerd per functionaliteit (enkel beschikbaar voor Howest-personeel).

Heb je het ABC-traject gevolgd? Dan ben je hoogstwaarschijnlijk op zoek naar tools gelinkt aan een bepaalde vorm van leren. Onderstaand toolwiel helpt je op weg. Klik op een tool naar keuze voor de bijhorende video-training en blogposts op Teacherlab (enkel beschikbaar voor Howest personeel)