Laat studenten spelen in je les
Wat is het?
Game-based learning verwijst naar het integreren van spelelementen in je leeromgeving. Volgende elementen zijn kenmerkend voor een game en kunnen geïntegreerd worden in je leeromgeving.
– Een verhaallijn
– Personalisatie
– Erkenning en beloning
– Progressie doorheen diverse niveaus
– Uitdagingen
– Verzamelen van punten
– Zichtbare evolutie
– Kansen
– Continue feedback
– Competitie
Waarom belangrijk?
Game-based learning brengt een positief element in je leeromgeving, het zorgt voor een verfrissend element en verhoogt op deze manier de betrokkenheid en intrinsieke motivatie van studenten.
Hoe doen?
Game-based learning betekent niet noodzakelijk een geavanceerde game. Vaak kan je met eenvoudige (en gratis) apps al heel wat game-elementen in je leeromgeving steken. Onze tool Wooclap biedt bijvoorbeeld leuke mogelijkheden om competitie toe te voegen in je quiz-vragen. Studenten spelen zo, al dan niet in subgroepen, tegen elkaar.
Of je kan ook spelelementen toevoegen in je didactiek. Onderstaande infografiek heeft een bondig overzicht.
Referenties
Gamification in the Classroom Infographic. (2016, juli 2). E-Learning Infographics. https://elearninginfographics.com/gamification-in-the-classroom-infographic/
The Gears of Gamification in Education Infographic—E-Learning Infographics. (z.d.). Geraadpleegd 13 januari 2020, van https://elearninginfographics.com/the-gears-of-gamification-in-education-infographic/