Laat studenten spelen in je les

Wat is het?

Game-based learning verwijst naar het integreren van spelelementen in je leeromgeving. Volgende elementen zijn kenmerkend voor een game en kunnen geïntegreerd worden in je leeromgeving.

– Een verhaallijn

– Personalisatie

– Erkenning en beloning

– Progressie doorheen diverse niveaus

– Uitdagingen

– Verzamelen van punten

– Zichtbare evolutie

– Kansen

– Continue feedback

– Competitie

Waarom belangrijk?

Game-based learning brengt een positief element in je leeromgeving, het zorgt voor een verfrissend element en verhoogt op deze manier de betrokkenheid en intrinsieke motivatie van studenten.

The-Gears-of-Gamification-in-Education-Infographic

Hoe doen?

Game-based learning betekent niet noodzakelijk een geavanceerde game. Vaak kan je met eenvoudige (en gratis) apps al heel wat game-elementen in je leeromgeving steken.

De gratis app KAHOOT! is een voorbeeld van zo’n app. Je kan op een interactieve manier studenten betrekken bij je lessen en met hen uitdagingen aangaan.

Onderstaand heb je een overzicht van de diverse mogelijkheden om met KAHOOT! spelelementen toe te voegen aan je leeromgeving. Veel speelplezier!

Of je kan ook spelelementen toevoegen in je didactiek. Onderstaande infografiek heeft een bondig overzicht.

gamification-in-the-classroom

Referenties 

Gamification in the Classroom Infographic. (2016, juli 2). E-Learning Infographics. https://elearninginfographics.com/gamification-in-the-classroom-infographic/

The Gears of Gamification in Education Infographic—E-Learning Infographics. (z.d.). Geraadpleegd 13 januari 2020, van https://elearninginfographics.com/the-gears-of-gamification-in-education-infographic/