Laat studenten spelen in je les

Wat is het?

Game-based learning verwijst naar het integreren van spelelementen in je leeromgeving. Volgende elementen zijn kenmerkend voor een game en kunnen geïntegreerd worden in je leeromgeving.

– Een verhaallijn

– Personalisatie

– Erkenning en beloning

– Progressie doorheen diverse niveaus

– Uitdagingen

– Verzamelen van punten

– Zichtbare evolutie

– Kansen

– Continue feedback

– Competitie

Waarom belangrijk?

Game-based learning brengt een positief element in je leeromgeving, het zorgt voor een verfrissend element en verhoogt op deze manier de betrokkenheid en intrinsieke motivatie van studenten.

The-Gears-of-Gamification-in-Education-Infographic

Hoe doen?

Game-based learning betekent niet noodzakelijk een geavanceerde game. Vaak kan je met eenvoudige (en gratis) apps al heel wat game-elementen in je leeromgeving steken. Onze tool Wooclap biedt bijvoorbeeld leuke mogelijkheden om competitie toe te voegen in je quiz-vragen. Studenten spelen zo, al dan niet in subgroepen, tegen elkaar.

 

Of je kan ook spelelementen toevoegen in je didactiek. Onderstaande infografiek heeft een bondig overzicht.

gamification-in-the-classroom

Referenties 

Gamification in the Classroom Infographic. (2016, juli 2). E-Learning Infographics. https://elearninginfographics.com/gamification-in-the-classroom-infographic/

The Gears of Gamification in Education Infographic—E-Learning Infographics. (z.d.). Geraadpleegd 13 januari 2020, van https://elearninginfographics.com/the-gears-of-gamification-in-education-infographic/