Activeer je studenten via effectieve vragen

Wat is het?

Om studenten te activeren en ze te stimuleren tot nadenken, kan je in je les extra aandacht besteden aan het stellen van effectieve vragen.

Waarom is het belangrijk?

Door effectief vragen te stellen aan studenten stimuleer je hen om kritisch over de gegeven leerinhouden na te denken. Bovendien zorg je ervoor dat ze betrokken worden bij het lesgebeuren en je les wordt interactief vormgegeven.

Bovendien krijg je als docent zicht op de voorkennis van de studenten (wat beheersen ze al?), maar het wordt ook duidelijk welke leerinhouden moeilijker zijn en waar dus nood is aan herhaling. Door vragen te stellen kan je als docent continu evalueren of de studenten de inhouden beheersen.

Hoe doen?

Het Expertisecentrum Hoger Onderwijs (2013) geeft enkele tips om vragen zo efficiënt en effectief mogelijk te gebruiken:

  1. Tijd om na te denken. Geef de studenten de kans om over de vraag na te denken. Hiertoe las je best een kleine ‘denkpauze’ in nadat je de vraag gesteld hebt. Daarnaast is het van belang om niet meteen een student aan te duiden om te antwoorden. Wacht hiermee tot na de denkpauze. Op die manier zorg je ervoor dat iedereen aangespoord wordt om na te denken.
  2. Wees éénduidig. Stel duidelijke en ondubbelzinnige vragen. Studenten moeten goed weten wat er gevraagd wordt. Toets ook af bij je studenten of iedereen de vraag goed begrepen heeft.
  3.  Richt je tot de groep. Probeer zoveel mogelijk studenten te activeren door iedereen bij de vragen te betrekken. Let goed op dat je niet blijft hangen bij die studenten die meewerken. Bevraag ook studenten die niet uit zichzelf reageren. Zo zorg je er immers voor dat iedereen nadenkt over de leerinhouden.
  4.  Wees een echo. In grote groepen is het noodzakelijk om de antwoorden van studenten te herhalen. In kleine groepen moet je dit juist niet doen, op deze manier stimuleer je de luisterhouding van studenten.

Wil je hiermee aan de slag?

Op deze blog hebben we een aantal werkvormen die vertrekken van vragen, bv. de zoemsessies, think-pair-share of stemmen.

Er zijn ook tools voorhanden om de vragen en de antwoorden digitaal te verzamelen, kijk voor meer informatie op de tip ‘online stemmen’.

 

Bron:

Clement, M. & Laga, E. (Eds.) (2006). Steekkaarten doceerpraktijk. Vragen stellen. Antwerpen: Garant.

ExpertiseCentrum Hoger Onderwijs (2013). Vijftig onderwijstips. Antwerpen-Apeldoorn: Garant

ExpertiseCentrum Hoger Onderwijs (2013). Het onderwijsleergesprek: goede vragen stellen en effectief omgaan met antwoorden. Geraadpleegd op 17 maart 2016 via https://www.uantwerpen.be/nl/faculteiten/antwerp-school-of-education/deelentiteiten/expertisecentrum-hoger-onderwijs/didactische-tips/onderwijstips/archief-onderwijstips/het-onderwijsleerges