Opdrachtbegeleiding via storyboarding

In Bouwkundig tekenen hebben we praktijklessen van 4 u, deze lessen zijn hoofdzakelijk gericht op het aanleren van vaardigheden en attitudes. Het was dan ook even slikken toen de deuren toe gingen. Dit is hoe wij het hebben aangepakt.

In een digitale opzet valt de directe en persoonlijke aanpak een stuk weg. Als docent kan je niet mee over de schouder van een student gluren om bij te sturen waar nodig. Er was dus nood aan een zeer duidelijk plan van aanpak, een draaiboek waarmee je de studenten stap per stap kunt dirigeren, loodsen door een oefening. Bovendien moet je nog kunnen opvangen dat ieder zijn eigen tempo heeft en dus ook vlot moet kunnen communiceren over een concreet probleem dat misschien op een heel andere plaats onderweg in de oefening ligt dan bij weer een andere vraag van een ander student.

Om hierop een antwoord te bieden werd de opdracht ontleed in een soort van storyboard/stripverhaal. Diverse vakjes/onderdelen met beeld en commentaar werden gemaakt (zie afbeelding hierboven). De vakjes hebben een nummer, zo kan een student al snel meegeven in welk vakje hij zijn probleem ervaart en kunnen alle studenten dit op eigen tempo opvolgen.

Dit storyboard werd verrijkt met filmmateriaal. Per vakje werden toelichtende video’s gemaakt. De nummering wordt consequent aangehouden om aanvullend materiaal aan te bieden. Op deze manier vormt het één samenhangend verhaal.

Deze aanpak werd gesmaakt door de studenten en als docent kan je snel ingrijpen aangezien de vragen van studenten concreter zijn. Onderstaand fragment is een voorbeeld van een studentenvraag.

contact: rudy.de.jaegher@howest.be opleiding Graduaat Bouwkundig Tekenen