Onderzocht & gemeten: Een optimale remote lesomgeving

Praktijkvoorbeeld uit de opleiding Multimedia en Communicatietechnologie

Esli Heyvaert is deels onderzoeker, deels praktijklector. Hij onderzocht eerst welke tools het best geschikt waren voor zijn de praktijkles “Big Data” gebaseerd op zijn toegepast onderzoek en wikte en woog alle alternatieven.

“Ik koos voor Zoom.us. Bandwith wordt intelligent ingezet, alles wordt vanuit centrale servers “in the cloud” doorgestuurd. Sommige tools vereisen veel upload snelheid en dat wordt dan snel de flessenhals. Zoom is bovendien gebaseerd op een zeer performante streaming infrastructuur”

Het mooie is ook dat je voldoende rechten hebt als “host”. De microfoon van studenten kan je bijvoorbeeld netjes zelf muten als de student hier zelf niet aan dacht.

Google Classroom

Via Canvas worden studenten opgeroepen om tijdig aanwezig te zijn in een Google Classroom. Eigenlijk kan je dat een beetje vergelijken met Facebook. Je kan er snel posts aanmaken en studenten kunnen reageren. Bij de aanvang van de les plaatste de docent een post om te vragen om in te loggen op een Zoom meeting.

Vragen & Interactie

Via Zoom worden eerst een paar praktische afspraken gemaakt. Vragen stellen doen de studenten via  Classroom ofwel via Microsoft Teams (Zoom is daar niet geschikt voor). Vragen die belangrijk zijn voor de groep: Classroom. Individuele vragen:  Microsoft Teams. Afhankelijk van de vraag kon er even een voice call opgezet worden. Als ik dezelfde vraag via Teams meermaals kreeg, of omdat het gewoon een zeer goede vraag was, heb ik die op de Classroom gepost (kon ik er ook via Teams naar verwijzen).

Server infrastructuur

Met een vak zoals Big Data zijn praktijklessen op een Cloud Omgeving veel te duur. Esli voorziet een VPN verbinding zodat studenten op hun eigen “blade” (verticaal geplaatste server) kunnen inloggen en oefenen – van thuis uit in alle veiligheid.

Remote helpen

De docent maakte zelf al lang gebruik van een tooltje genaamd Lightshot. Daarmee kan je eenvoudig print screens maken en deze bewerken. Ideaal om snel wat annotaties te maken. Tijdens de labo’s maakte hij ook steevast gebruik van virtuele machines (VMs). Bij complexere vragen kan hij dus probleemloos op de VM van de student inloggen en even kijken wat ze uitgespookt hebben en wat ze dus niet goed doen.

Vragen om hulp komen automatisch in een queue – wat rechtvaardiger werkt dan in de les waar het er vanaf hangt wie zijn hand het eerst opgemerkt wordt. Esli neemt dan de VM over en toont de student het probleem. Die queue is geen overbodige luxe met maar liefst 40 (!) studenten in de praktijkles.

Studenten geven aan dat het heel prettig werken is: iedereen werkt op zijn tempo.

Meer weten?

esli.heyvaert@howest.be